maandag 30 juni 2014

Regelnicht

Dochter A. is een echte regelnicht. Dat manifesteerde zich al toen ze nog maar vier jaar oud was. Ze organiseerde en regisseerde haar zus en broer vakkundig tijdens het spelen. Geen wonder dat ze terecht kwam bij de productionele kant van televisie en sinds kort ook van theater: www.grootsenmeeslepend.nl

Ik zie haar vader en mezelf niet direct als ‘regelaars’. Toch is ze wel een beetje erfelijk belast. Als docent in het basisonderwijs merkte ik dat ik best goed kon organiseren en regelen. Het is heel fijn als je je onderwijs goed kunt inrichten, zeker als je begint met een klas van 40 leerlingen, zoals ik. Daar heb ik geleerd hoe belangrijk het is dat je niet alleen goed weet wat je aan je leerlingen of studenten wilt leren, maar dat het essentieel is om dat zó te organiseren dat het ook gebeurt.

Die ervaring kwam me goed van pas als docent in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Ik breidde mijn repertoire uit, want er wordt daar een ander beroep gedaan op je organisatievermogen. Al was het maar omdat pubers – net als wij allemaal -  graag leren, maar vaak niet op het moment dat ze bij jou in de klas zitten. Dan is het essentieel ze te verleiden met een goed verhaal en veel activiteit. Je wilt ze triggeren om te luisteren en mee te doen.

Ook als onderwijskundige in het hbo bouw ik voort op die ervaringen. Daar wordt vaak op een andere manier een beroep gedaan op mijn organisatievermogen, bijvoorbeeld in teambijeenkomsten of trainingen. Soms gaat het ook verder.

Ik vertegenwoordig Hogeschool Leiden in het E-mergeproject Digitaal Toetsen. E-merge[1] is een samenwerkingsverband van Universiteit Leiden, De Haagse Hogeschool, TU Delft en Hogeschool Leiden. Ze werken samen aan projecten waarbij ze ICT creatief inzetten om het studiesucces te vergroten. Wij vertegenwoordigers van het project Digitaal toetsen zien onszelf als spinnen in het web. Regelmatig komen we bij elkaar in het zogenaamde ‘spinnenoverleg’. Daar kwam ter sprake dat examen- en toetscommissies in het hoger onderwijs veel vragen en onzekerheden hebben over digitale toetsing. Examencommissies zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor het borgen van kwaliteit van toetsing, dus hun zorg is begrijpelijk. Het spinnenoverleg besloot tot de organisatie van een seminar om de opgedane kennis uit te wisselen. Ik bood aan om dit op Hogeschool Leiden te houden. Samen met collega M van het ICLON, Universiteit Leiden, begon ik met de organisatie.

Een seminar organiseren doe ik niet zo vaak. Maar ik vind het een uitdaging om iets voor elkaar te krijgen. Uitgangspunt voor het seminar was de toetscyclus uit het rapport Verantwoord toetsen en beslissen in het hoger beroepsonderwijs[2]. Twee onderdelen daaruit, construeren en afnemen van toetsen, stonden centraal. Het leuke van ons E-mergeproject is dat de deelnemende instellingen op een verschillende manier ervaring opdoen met digitaal toetsen. Daardoor konden we drie workshops organiseren: Organisatie van en fraudepreventie bij digitaal toetsen, Online cursussen – waarderen voor diploma’s en Van toets tot toetsitembank en verder… Het doel van de workshops was uit te wisselen en met elkaar komen tot een advies aan examen- en toetscommissies.
De keynote werd verzorgd door twee ervaringsdeskundigen, Liesbeth Zijlstra en Henk Fuchs. Zij zijn heel nauw betrokken bij de landelijke digitale toetsen voor Pabo en 2e-graads lerarenopleidingen.

Naast het bedenken en voorbereiden van de inhoud liep natuurlijk de praktische organisatie. Reserveren en inrichten van ruimtes, catering, aanmelding, inschrijving voor workshops, informatie voor de deelnemers, informatie voor de workshopleiders, wegwijzers, regelen van parkeerplaatsen, cadeautjes voor de sprekers en workshopleiders. Maar ook flip-overs, stiften, plakband om iets te kunnen ophangen tijdens de workshops. En vlak voor het seminar: overzichtslijsten maken van de deelnemers per workshop, aantallen afstemmen met de catering, lokalen controleren, routebeschrijving naar de workshopruimtes, deurposters ophangen.

Zo’n uur van te voren constateer ik dat alles in orde is. Tot nu toe was ik, tussen mijn gewone werk door, vooral druk met de organisatie. Na een langzame start waren er meer dan 50 aanmeldingen. Daar ben ik heel blij mee, want 50 is ons streefgetal. In principe kan er niet veel mis gaan. Toch word ik nu wel zenuwachtig. Ik heb ineens tijd om te bedenken wat er allemaal mis kan gaan…

Gelukkig komen er altijd mensen vroeg. Dus voordat ik echt nerveus kan worden, zijn de eerste deelnemers er al. De ruimte is er klaar voor, nog snel wordt een kapstok binnengeschoven. De koffie, thee en koekjes staan klaar. Collega M komt er al aan om bij de inschrijftafel te zitten, zodat ik de sprekers kan ontvangen. Kortom alles loopt.

Met de sprekers ga ik naar de zaal van de lezing. Daar is inderdaad een technische ondersteuner die helpt met beamer en geluidsinstallatie. Ik ga terug naar de ontvangstruimte en zie een volle zaal. Nog snel even oud-collega T uit Rotterdam begroeten, de check of de workshopleiders er zijn en dan zet ik mijn ‘juffenstem’ op: “Goedemiddag allemaal. Ik ben Cilia Born en heet u welkom op het seminar Digitaal toetsen voor examen- en toetscommissies. Gaat u met mij mee naar de zaal voor de lezing?”

Het wordt een mooie middag. Om zes uur zit ik moe maar tevreden in de trein. Het liep allemaal goed. Alles klopte, de collega’s van ICLON/Universiteit Leiden, De Haagse Hogeschool en TU Delft hebben leuke workshops verzorgd. Dankzij de medewerking van collega’s van catering en evenementen op Hogeschool Leiden liep het gesmeerd. Er zijn wel dingen die beter kunnen, maar mijn ondertussen zéér ervaren dochter A kan trots op mij zijn. Ook ik ben een beetje een regelnicht. In het filmpje dat onderdeel wordt van het verslag op de website van E-merge, krijg je een indruk van die middag.



[1] http://e-merge.nu/
[2] Expertgroep BKE / SKE onder voorzitterschap van Dominique Sluijsmans (2013). Verantwoord toetsen en beslissen in het Hoger beroepsonderwijs. Een voorstel voor een programma van eisen voor een basis- en seniorkwalificatie examinering (BKE / SKE). In opdracht van de Vereniging Hogescholen.

2 opmerkingen:

  1. Ik was sowieso al trots op je, om heeeeel veel andere redenen, maar nu nog een beetje extra ;-)

    Dochter A

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, het gaat jullie beiden goed af is mijn ervaring.
    Zo moeder zo dochter, zo dochter zo moeder!
    Meiden : jullie kunnen er wat van.
    vergeet niet af en toe helemaal niks te doen.....

    BeantwoordenVerwijderen