Vandaag staan het ondersteunen van het leerproces en feedback
geven centraal. Eerst hebben we in een interactief college herhaald wat de
deelnemers over dit onderwerp al behandeld hebben met collega Michael. Ook hebben
we de feedbackregels besproken. De belangrijkste zijn: benoem wat je hebt waargenomen,
doe dat in de vorm van een ik-boodschap. Geef feedback op basis van de
leeruitkomsten en beperk het aantal feedbackpunten. Begin met een positieve
boodschap en dan de opbouwende kritische.
Daarna hebben de deelnemers in de projectgroepen nagedacht
over de manier waarop ze feedback en ondersteuning gaan geven in hun module. Het
is gemakkelijk om op te schrijven ‘trainer geeft ondersteuning’ of ‘projectgroepen
geven elkaar feedback’, maar hoe denken ze dit te gaan aanpakken. Het zo concreet
maken vinden de meeste deelnemers echt moeilijk. Daarom gaan we na de
koffiepauze oefenen in een rollenspel.
Voordat we naar het café gaan, leg ik uit wat we gaan doen
en hoe we het organiseren: groepjes van drie, een feedbackgever, een feedbackontvanger
en een observant. Elke groep krijgt drie casus, ze wisselen na elke ronde van
rol. Zo kan iedereen elke rol een keer oefenen. Voordat we de zaal uitgaan,
zetten we alvast de stoelen klaar in driehoeken. Zonder tafel ertussen, dus
even weg van de veilige borstwering die een tafel meestal is. Maar dat vind ik
belangrijk om het contact open te houden. Dat leg ik uit door hen te herinneren
aan wat we gisteren hebben behandeld in het kader van emotionele intelligentie.
Na de koffie dirigeer ik iedereen naar zijn groep en leg
nogmaals de bedoeling uit. Daarna vraag ik van iedere groep iemand om de casus
bij mij op te halen. En dan begint het.
Ik heb elke casus verdeeld in twee rollen: een voor de
feedbackgever, bijv. Mr. Tesfaye en een voor de feedbackontvanger, bijv. Miss
Kuri. In de uitleg benadruk ik dat je alleen je eigen rolbeschrijving leest.
Dan weet je net als in het echt niet precies wat de ander denkt en wat er
misschien nog meer speelt dan dat wat je hebt geobserveerd. Maar uit het
geroezemoes, het vol onbegrip naar de casus staren, het gezamenlijk hardop
lezen van beide casussen begrijp ik dat het niet duidelijk is. Eerst probeer ik
het per groep nog een keer duidelijk te maken, het blijft nu eenmaal moeilijk
om de opdracht in het Engels helemaal goed te begrijpen. Maar dat gaat echt te veel
tijd kosten. Dan komt er van deze oefening echt niets terecht! Gelukkig vraag
ik bij de tweede groep: “Hebben jullie dit wel eens eerder gedaan?” “Nee,” is
het antwoord. Aha, dat verklaart alles.
Ik vraag of het nu duidelijk is. Opgelucht geknik. “OK, off
we go!!!”
Tot over twaalven zijn alle groepen druk bezig. Gelukkig
wordt er af en toe ook hartelijk gelachen. Ik versta er niets van, want
natuurlijk doen ze deze oefening in het Oromo. En met hart en ziel, dat kan ik
zien!!
Ongeveer twee keer per dag benadruk ik hoe belangrijk het is
om te onderzoeken wat de beginsituatie is: wat weten en kunnen de deelnemers
van je training al en wat niet. Hou daar rekening mee en sluit daarbij aan, houd
ik hen voor. Bijna hamer ik op de tafel met dat bekende, belerende vingertje. Laat
ik dat nu net met deze oefening niet gedaan hebben!!!
Van bovenaf gezien |
Als afsluiting blik ik terug op deze sessie. Ik vertel
waarom het fout ging: mijn aanname dat dit een bekende werkwijze is in
trainingen, dus dat zij dat allemaal wel zouden weten. Niet dus!!
Als we naar de bus lopen, vertellen verschillende deelnemers
dat ze hier heel veel van geleerd hebben en dat ze het zo fijn vonden dat het
in het Oromo kon. Een deelnemer verbaast zich dat ik dat goed vind omdat ik dan
niet kan controleren of ze het wel goed doen. Ik zeg: “Ik vertrouw erop dat
jullie je verantwoordelijkheid nemen. En ik zie dat jullie dat ook doen.”
Ook weer een aanname, maar die koester ik.
Lang leve het voordoen en het rollenspel!
BeantwoordenVerwijderenIedere keer weer aanpassen is een echt leermoment.
Zo is het precies! En dat maakt het ook zo leuk!
VerwijderenTop actie Cilia! We hadden het via de mail al over andere verwachtingen - zoals over studentgecentreerd onderwijs en intended learning outcomes. En - we leren weer veel van deze ontzettend leuke groep.
BeantwoordenVerwijderenIk heet hier 'unknown' maar heb in het echt een naam - Michael
VerwijderenDat had ik al begrepen ;-)
VerwijderenMooi en leerzaam en erg leuk om te lezen.
BeantwoordenVerwijderenGaaf dat je weer zo'n proces in een andere culturele omgeving kunt meemaken.
Gelachen heb ik gisteren om je ervaring met het (bekende) thema 'Wachten'.
Ook al is het heel hard werken en vergt een dergelijke onderwijsreis een intensieve voorbereiding, zo'n positieve afsluiting van je dag moet een geweldig gevoel geven.Nog veel mooie momenten gewenst. hanneke