vrijdag 11 maart 2022

Ik schreef een boek 3/4

In aflevering 1 en 2 ging het over de start, het onderzoek, de analyse en het samen schrijven. Maar we waren het heus niet altijd eens...

Het voelde heel fijn en lonend om de tips en acties te beschrijven waarmee je op school of kinderopvang direct kunt beginnen. Dat kunnen goede, bewezen interventies zijn of ‘gewoon’ eerst eens even stilstaan bij wat je nu aan het doen bent en of dat voor alle kinderen wel het goede is. 
Veel meer tijd zal het kosten om de omslag te maken naar een rechtvaardigere samenleving. Maar wij zijn ervan overtuigd dat die er komt als we dat met zijn allen écht willen. Dan ziet de wereld er anders uit, net als het onderwijs. 
Over die toekomst hebben we veel gedacht en gepraat. Hoe schrijf je het zó op dat je anderen meeneemt in jouw gedachtegang en het logisch blijft en realistisch. Het gaat namelijk om een situatie die ver vooruit ligt in de tijd. Soms blijft zo’n tekst rondzingen in je hoofd, ook als je met heel andere dingen bezig bent. Dat kan wel een dag duren, tot je ineens tijdens het sporten weet: zo moet het! En dan maar proberen het vast te houden tot je thuis achter je laptop zit. 

 

Veel gepraat hebben we, want we waren het lang niet altijd over alles eens. We hebben per slot van rekening een andere onderwijservaring en -achtergrond. 
Ik weet nog goed hoe we tijdens een wandeling door de duinen hevig discussieerden over het externe en interne toezicht op scholen en de maatregelen die er al dan niet genomen zouden moeten worden om ervoor te zorgen dat scholen de kwaliteit van hun onderwijs verbeteren.
 
“Het gaat om vertrouwen”, riep ik dan. 
“Ja, maar dat moeten ze dan wel waarmaken,” riep Jos, “zo niet, moet er een sanctie volgen! Het kan toch niet zo zijn dat scholen jaar na jaar slechte resultaten boeken en dat daar niets aan verandert. Dat gaat juist ten koste van kinderen met een leerachterstand!” 
Daar was geen speld tussen te krijgen en dat liet ook weer zien dat we het eigenlijk steeds eens waren, maar dat de details er soms toe doen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten