zaterdag 12 maart 2022

Ik schreef een boek 4/4

Na veel schrijven, schrappen, herschikken, herschrijven, nadert het boek zijn voltooiing. Ook de titel wordt definitief...

In mei 2021 benaderden we Ten Brink Uitgevers in Meppel. We waren blij verrast dat zij ons boek wilden uitgeven. Met uitgever Sjia Cornelissen gingen we het proces van slijpen en vervolmaken van de tekst in. Leerzaam om met de ogen van een redacteur naar je tekst te kijken. Die wijst je op onzorgvuldige en onduidelijke redeneringen waardoor je het echt beter kunt maken.

Toen de vormgever aan de slag ging, verdween het boek een beetje uit het zicht. Voor mij voelde het als een afstand, bijna als het boek van iemand anders. Zelfs toen we de eerste proefversie in pdf kregen toegestuurd en we met de uitgever gingen praten over de lancering en de boekpresentatie bleef dat gevoel. Nu is dat anders. Ik heb het boek in huis en de boekpresentatie is gepland. Een dezer dagen gaan de uitnodigingen de deur uit. 

Een nieuwe fase breekt aan. We gaan de boer op: naar scholen, naar de media. We hebben een missie: we gaan voor ons ideaal: het vergroten van de kansengelijkheid in een rechtvaardigere samenleving! Ook al zijn het kleine stappen, we gaan op weg naar beter! Dat is wat wij kunnen doen.

 

Van dit schrijfproces heb ik veel geleerd. Over kansen(on)gelijkheid, over schrijven, over samenwerken, feedback ontvangen, incasseren, verbeteren, verhelderen, over (af)wachten, overdragen, uit handen geven. Maar vooral over mezelf, mijn eigen vooroordelen en aannames, die echt niet weg zijn, ook al heb ik eerder in de gaten dat ik ze heb en dat ze er zijn. Dat is de kleine stap die ik zet, meer bewust zijn van mijn positie in relatie tot kansen(on)gelijkheid. Daarin leer ik nog iedere dag. 

 

Kiezen voor kansen. 

Jos de Mulder en Cilia Born. 

Ten Brink Uitgevers, Meppel. 

ISBN 978 907 786 6696 

https://www.tenbrinkuitgevers.nl/product/kiezen-voor-kansen/

2 opmerkingen:

  1. Non scholae, sed vitae discimus (We leren niet voor de school, maar voor het leven), citeerde Erasmus een motto van Seneca. Terwijl Seneca het letterlijk omgekeerd geschreven en bedoeld had: Non vitae, sed scholae discimus... Leve het leren sowieso!

    BeantwoordenVerwijderen