Vandaag is de dag van de eindpresentaties. Tijdens de
voorbereiding heb ik de trainees gezegd rekening te houden met stroomuitval.
Dus vooral niet teveel te vertrouwen op hun PowerPointpresentatie. Als ik om
half 9 het ministerie binnenloop zie ik het al: power cut!
Groep 5 zit in het lokaal. Ze kijken een beetje beteuterd:
zij zijn als eerste aan de beurt. Gistermiddag hebben ze nog lang zitten werken
aan hun presentatie en nu dit! Snel zetten ze een aantal punten op een flipover.
De andere groepen die langzaamaan binnendruppelen doen dit uit voorzorg ook. Om
9 uur vraagt groep 5 of nog éven kunnen wachten. Misschien…
Maar om 10 over 9 is het genoeg. We hebben een strak schema
vandaag. We beginnen.
Een van de groepsleden houdt de presentatie. De anderen
staan ook voor de klas. Toen ik zei dat dit de bedoeling was, waren ze
verbaasd. Maar wij trainers vinden dat ze met de hele groep stáán voor hun
module. Je gaat er dan ook niet ongeïnteresseerd naast zitten. Toen ik voordeed
hoe dat eruit ziet, moesten ze erg lachen. Herkenning en een beetje schaamte.
Dat hebben ze goed begrepen, dacht ik. Maar ik moet groep 5 er fijntjes aan
herinneren dat ze allemaal mee naar voren moeten.
Ook zonder PPt houdt Solomon een heldere presentatie. |
Ook zonder PowerPoint houdt Solomon een heldere presentatie.
Hun training is voor vijfdejaars bachelorstudenten (de Rechten-bachelor duurt
vijf jaar in Ethiopië.) Het onderwerp is Challenges
for Free Legal Service in Ethiopia. Solomon laat zien dat ze geprobeerd
hebben een training te ontwerpen waarbij
de student zoveel mogelijk zelf aan de slag moet om de noodzakelijke kennis op
te doen. Hun uitgangspunt is de casus over Muna, een jonge vrouw die door
allerlei onvoorziene omstandigheden alleen is komen te staan en probleem op
probleem tegenkomt. Ze heeft juridische
bijstand nodig, maar wordt van het kastje naar de muur gestuurd. De studenten
moeten een juridisch onderbouwd advies aan Muna geven. Ze gaan nog meer casus
bestuderen en natuurlijk ook de wetten en regelgeving die daarbij nodig zijn.
En ze gaan de praktijk in, ervaring opdoen bij een instantie die Free Legal
Service verleent. Dat is voor Ethiopië niet zo gewoon. Maar wel een goede
manier om de theorie toe te passen.
Groep 6 heeft tot onze verrassing een goede training
ontworpen. Het was lang onzeker of dat zou gaan lukken. Zij hebben de lessen
groepsdynamica aan den lijve ondervonden en alle fasen van groepsvorming
doorgemaakt. Ze kijken er nu met een knipoog op terug “From germinating seeds to a
ripened fruit, hebben ze hun
reflectie als titel gegeven. Hun training is ontworpen voor juristen die zich
bezighouden met preventie en handhaving. Ze hebben Infringements of Consumers’ Right als onderwerp. Hun doel is om de
handhaving echt te verbeteren. Daarom is een van hun opdrachten om op de
Merkato, de markt in Addis Abeba, de grootste in heel Afrika, veldonderzoek te
doen. Daar kunnen ze heel wat leren! Deze professionals kennen de wet wel, maar
zijn ze zich er lang niet altijd van bewust hoe er met de consument omgegaan
wordt. Misschien is dit een stap in de goede richting.
Als groep 1 halverwege de presentatie is, floept het licht
aan. Stroom!!! Een zucht van verlichting gaat door het lokaal. Zij kunnen wél
hun PowerPoint gebruiken! Adapters worden aangesloten en we kunnen verder.
Groep 1 heeft
trouwens mijn speciale belangstelling. Dat komt door hun onderwerp Awareness on Environmental Laws. In hun
voorstel hadden ze grootse plannen met veldonderzoek op bepaalde plekken in en
rond Addis. In hun modulebeschrijving zien we daar niet veel van terug. Jammer,
want het was een verrassende insteek, zeker voor rechtenstudenten in Ethiopië.
In de presentatie
vertelt Eskedar uitgebreid over de manier waarop ze dit veldwerk inrichten en
waarom ze dit gaan doen. Ik kijk nog eens in de module. Waar staat dat dan? Als
ik heel goed lees, schrijven ze er wel iets over. Maar de bedoeling komt er in
die geschreven tekst niet uit.
Dit zie ik vaker, ook
bij de andere groepen. Het is moeilijk om helder te formuleren wat ze gaan
doen. Ik heb het erover met co-trainer Kalkidan. Zij is docent en herkent het,
ook bij zichzelf trouwens. Misschien komt het doordat ze niet in hun moedertaal
schrijven, maar in het Engels. Voor sommigen is dat hun derde taal, naast hun
moedertaal en de officiële taal, het Amhaars.
Ook de Oostenrijkse
professor die lesgeeft bij de Master International Law, herkent het. Hij ziet
een groot verschil tussen de discussies in de groep en de schriftelijke
opdrachten.
Goed dus, dat de
groepen presenteren en antwoord geven op kritische vragen. Daardoor leer ik ze
beter op waarde te schatten…
Echt heel leuk om je ervaringen zo elke dag te kunnen volgen. Dankjewel.
BeantwoordenVerwijderenHet is mooi te lezen dat de presentaties toch weer zijn gelukt. Het goed stellen in een tweede taal is heel moeilijk. Herkenbaar ook bij onze NT2 leerlingen. Goede terugreis morgen.
BeantwoordenVerwijderen