zondag 11 mei 2014

Precies genoeg tijd


Van Haarlem naar Addis Abeba reizen kostte mij in totaal 13½ uur. Ik vertrok om zes uur ’s ochtends en was om half tien ’s avonds in Ghion Hotel in Addis. Dat was niet alleen vliegen. Op Schiphol moest ik 2 uur tevoren inchecken. In Frankfurt had ik 1½ uur overstaptijd. In Jeddah werd bijgetankt en zat ik een uur in een stilstaand vliegtuig. In Addis kwam ik veel vroeger aan dat verwacht en er stond geen rij voor de visumaanvraag, dus ik wachtte een uur op de shuttlebus naar het hotel. Ik had 13½ en ik heb van elke minuut genoten.

Op Schiphol een cappuccino met echtgenoot A. met een bijzonder gesprek over leren en (over-) leven. En afscheid, mooi en verdrietig 


Op weg naar Frankfurt begon ik in het boek ‘Twee wegen’ van Per Petterson, een cadeautje van vriendin Letta “om tijdens de vlucht te lezen”. Gedurende de reis zo’n 100 bladzijden gelezen, mooi en verdrietig.



Na de overstap in Frankfurt heb ik Blue Jasmin van Woody Allen gekeken, mooi en verdrietig. Maar ja, ik ging ook voor de categorie ‘drama’. Later, boven de Sahara, keek ik de film ’12 years a slave’, heftig en dramatisch (zelfde categorie), maar gelukkig liep hij goed af.


En ik heb naar buiten gekeken. Heel veel naar buiten gekeken.

Tot Frankfurt was het bewolkt, maar na de overstap werd het helder en dat bleef het. Af en toe een wolkje, maar verder zag ik grote delen van voormalig Joegoslavië aan mij voorbijgaan. Voormalig Joegoslavië, want vanuit de lucht weet ik de huidige staten niet te herkennenJ.

Daarna Griekenland, Kreta, de Middellandse Zee en heel veel Sahara.


Ook nu weer een uur lang die prachtige wolkjes met een schaduw op het zand. Vorig jaar dacht ik eerst dat het een soort grijszwarte gesteentes waren, pas na een tijd realiseerde ik me dat het de schaduwen van die kleine wolkjes waren. Daarna de Nijldelta, dan de Rode Zee, die héél blauw is en toen Jeddah.

Na Jeddah werd het heel snel donker en bewolkt, maar Addis liet zich knipperend zien. Dat gebeurt vaker, het elektriciteitsnet is niet zo stabiel. Ik zag het als een warm welkom.




Heerlijk om zoveel te zien, alle tijd van de wereld, geen ontsnapping mogelijk, zitten en kijken…

13½ uur, precies genoeg tijd om afscheid te nemen en aan te komen.

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie beelden!
    Goede start morgen met de nieuwe groep,
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker mooie beelden. Veel plezier bij de start!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alweer twee mooie blogs gelezen, wat fijn voor ons om dat met je te mogen delen. Ik ben benieiwd naar destart vandaag. Succes en plezier met je nieuwe groep. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi en helemaal niet verdrietig, C.!
    Een goed begin is het halve werk.

    BeantwoordenVerwijderen