Vandaag draait de hele dag om het thema ‘Emotional Literacy’ of wel ‘emotionele
geletterdheid’. Collega Maraliza heeft dit onderwerp ingebracht in onze
training en zij gaf de training over dit onderwerp. Dit jaar is ze er jammer
genoeg niet bij. Het onderwerp hebben we gelukkig wel behouden. In de reader en
in de map met achtergrondliteratuur staan verschillende artikelen over dit
onderwerp. Als het goed is hebben de cursisten deze gelezen. Ik start dus met
een groepsopdracht, want ‘Practice what
you preach’, dus geen college, maar zelf aan de slag. De opdracht bestaat
uit twee vragen: Wat is de kern van emotionele geletterdheid? en Wat is de
betekenis van emotionele geletterdheid voor docenten en trainers? Uit de stilte
blijkt dat de meeste cursisten weinig tot niets gelezen hebben. Ze moeten een
beetje gniffelen als ik ze voorhoud dat ze net echte studenten zijn. Snel en
stil lezen ze door. Na een minuut of tien zijn alle groepen druk in gesprek.
In de plenaire bespreking komen alle kernpunten naar voren.
Het gaat om het begrijpen van jouw emoties, ermee kunnen omgaan en ze op een
passende manier kunnen uiten. Maar niet alleen je eigen emoties, ook die van
anderen moet je kunnen her- en erkennen. Op die manier ben je in staat beter te
communiceren. Dat is precies de reden waarom we dit uitgebreid aan de orde
laten komen in onze training. In Ethiopië zijn wel 80 verschillende culturen.
Docenten worden door het ministerie ergens geplaatst. Het is goed dat je je als
docent realiseert dat je studenten wellicht anders met emoties omgaan dan jij.
Bovendien is het Ethiopische onderwijssysteem behoorlijk hiërarchisch. Er is
een afstand tussen docent en student. Wij willen graag dat onze cursisten
ervaren dat emotionele geletterdheid helpt en nodig is om de verbinding met de
studenten aan te kunnen gaan.
In de literatuur worden zelfbewustzijn, jezelf motiveren, de
gevoelens van anderen herkennen en begrijpen, het kunnen omgaan met relaties en
de gevoelens van andere mensen als belangrijke kenmerken van emotionele
geletterdheid genoemd. Daar besteden we de komende dagen aandacht aan. Vandaag
gaat het vooral om zelfbewustzijn, omgaan met je eigen emoties en jezelf
motiveren. Vooral de metafoor van de ‘the melting pot’ spreekt aan. The melting
pot staat voor negatieve emoties die een
rol spelen in ons handelen. Ze broeien en als je niet uitkijkt komen ze tot het
kookpunt en barsten ze uit. Het is dus goed om uitlaatkleppen te hebben. Ik
schrijf op ‘biking’ en ik vertel dat ik ga fietsen als iets me teveel wordt en
dan langs het strand ga uitwaaien. Volgens mij zien ze dat voor zich. Nu komen
er ook andere mogelijkheden: bidden, schreeuwen, drinken, huilen. Marishit zegt
met een twinkel in zijn ogen: “Je vriend of vriendin bezoeken.” Er wordt een
beetje gegiecheld. Ik schrijf het op en zeg: “Ik denk dat je nog wel iets meer
doet dan alleen op bezoek gaan!” Hard gelach. Punt voor mij: ik heb het door!
Ik flapte het eruit, maar bedacht me te laat dat dit misschien helemaal niet op
prijs gesteld werd. Daar speelt het cultuurverschil echt een rol, ook al zijn
dit jonge, hoog opgeleide mensen. Maar het loopt goed af.
The Melting Pot |
Hierna wisselen ze in de groepen werkervaringen uit die een
emotionele impact op hen gehad hebben. Elke groep kiest er een die ze presenteren.
Ik ben geroerd door hun verhalen. Bijzonder hoe zij en wij in de afgelopen
weken een veilige leeromgeving gemaakt hebben. Een omgeving waarin je kwetsbaar
kunt zijn en een verhaal kunt vertellen over een heel moeilijk en emotioneel
moment in je werk als docent.
Er was het verhaal van Tadesse over een botsing met een
groep studenten over de toets die te moeilijk zou zijn. Dit werd zelfs een
officiële klacht (Rechtenstudenten!). Maar het mooie vond ik vooral de manier
waarop Tadesse reflecteerde op zowel zijn rol als die van de studenten.
Er was
het verhaal van Zena die vond dat hij soms heel drifitig had gereageerd als
studenten niet deden wat hij wilde. Dat werd beaamd door Kidist die bij hem
student geweest was, maar Kidist zei ook dat het verbeterde toen hij wat meer
ervaring kreeg. Zena vertelde dat hij had geleerd om tot tien te tellen. Mooi
om het verhaal van twee kanten te horen.
Als laatste bracht een groep naar voren dat opvallend veel
docenten heel blij werden als het salaris gestort werd. Het was duidelijk,
vonden ze, dat geld wel een belangrijke prikkel was voor motivatie en
enthousiasme in het werk. Al tijdens de presentatie gingen vier vingers omhoog!
Een cursist zegt dat docenten juist intrinsiek gemotiveerd zijn, dat salaris
niet belangrijk is, dat zij een hoger doel dienen. Een cursist betoogt dat zij
als hoog opgeleiden tot de elite behoren en relatief rijk zijn, maar hij wordt
weggelachen. De docentensalarissen zijn ook laag, weet ik. Weer een ander zegt dat
de gedachte van die financiële prikkel niet onderzocht en bewezen is en dat ze
dat dus niet zomaar kunnen beweren. Weer anderen herkennen en beamen het. Een
hot issue. Dat bleek. Na een half uur gaf ik de groep de gelegenheid een
laatste opmerking te plaatsen: zij blijven bij hun waarneming. Ik concludeer
dat juist in deze discussie blijkt hoe belangrijk is dat je niet alleen je
eigen emoties kent, maar ook die van anderen, zodat je kunt weten en begrijpen
wat jouw opmerkingen voor effect hebben op anderen. Instemmend geknik.
Daarna ging iedereen aan het werk met zijn eigen module. Ik
denk dat ze na afloop van deze dag, in het restaurant nog flink hebben
nagepraat…
Heel juiste conclusie voor wie, waar dan ook!
BeantwoordenVerwijderenNiet even om een hoekje gekeken bij het restaurant ?
Nee, door de ramen toen ik langs liep. Het restaurant ligt naast ons lokaal. Ik kon in ieder geval horen dat ze druk aan het praten waren:-)
BeantwoordenVerwijderenNee, door de ramen toen ik langs liep. Het restaurant ligt naast ons lokaal. Ik kon in ieder geval horen dat ze druk aan het praten waren:-)
BeantwoordenVerwijderenMooi dat het veel heeft losgemaakt
BeantwoordenVerwijderenJe schrijft weer prachtige blogs Cilia! Fijn leesvoer tijdens de vakantie :-)
BeantwoordenVerwijderen