Vandaag is het thema van onze training in Addis:
Implementation & Change Management. Mekonnen, co-trainer, verzorgt het
eerste deel. Ik vind het moedig van hem dat hij start met PBL, probleemgestuurd
onderwijs, de methode die wij in deze training centraal stellen. Als probleem
heeft hij een korte beschrijving van de implementatie van het hoger onderwijs
in Ethiopië gegeven. De cursisten moeten hieruit vragen destilleren die hen aan
het denken zetten over implementatie en veranderen. Ze gaan daarna op zoek naar
theorieën over dit onderwerp en onderzoeken hoe ze die kunnen toepassen op hun
eigen situatie. Dat gaat niet lukken in anderhalf uur. Maar het begin is er,
groep 3 noemt een aantal relevante vragen op. Omwille van de tijd neemt Mekonnen
het woord en vertelt over de implementatie van de Legal Master op Mekele
University. Hij is daar direct bij betrokken. Hij doet het goed, verbindt ook wat
theorie aan zijn verhaal. Maar je merkt: ook hij is opgevoed met hoorcolleges
en heeft ze zelf gegeven, hierin voelt hij zich senang. Meer dan als begeleider
van PBL.
Na de pauze starten we met een energizer. Samenwerken is
essentieel als je iets wilt veranderen. Dat is ook het doel van deze energizer.
Van tien A4’tjes moet elke groep in tien minuten een toren bouwen. Ze mogen
geen hulpmiddelen gebruiken en de toren moet helemaal zelfstandig blijven
staan. Ik heb bewust nieuwe groepen gemaakt, van cursisten die elkaar nog niet
zo goed kennen. Kijken of goede samenwerking resultaat heeft. Duurzaam als ik
ben, heb ik voor deze opdracht blaadjes uit een reader van vorig jaar
gescheurd. Die lag nog in de kast van het lokaal. Wij gebruiken hem om de
beamer iets op te hogen, maar hiervoor komt hij ook goed van pas.
Grappig om te zien hoe de verschillende groepen het
aanpakken. Hier beginnen alle leden tegelijk papier te rollen, vouwen,
scheuren. Daar overleggen ze eerst, komen er niet uit en gaan via trial &
error aan de slag. Maar de groep die overlegt en naar de capaciteiten van de
leden kijkt, wint. Hun toren is het hoogst! Wat waren de succesfactoren? Juist
dat: wie is goed in ontwerpen, wie in organiseren en wie gaat werken? Rollen
verdelen en aan de slag. Niet je eigen gang gaan, maar naar de organisator
luisteren. Mooi voorbeeld van samenwerking, applaus! Maar we klappen ook voor
de meest delicate, de meest solide en de meest mislukte.
Hoedjes en een heel verfijnde toren! |
Opgewarmd en vol energie beginnen we aan de volgende sessie:
ideeën bedenken voor de implementatie van PBL en studentgericht leren op je
eigen instituut. De verschillende beroepsgroepen zoeken elkaar op: universitair
docenten, trainers en openbaar aanklagers. Hun situaties is min of meer
vergelijkbaar. Ik heb gekozen voor de 6
denkende hoeden van Eduard de Bono. Gisteren heb ik negen sets van 6
kaarten gefröbeld. Na een korte uitleg gaan ze aan de slag. De verschillende
kleuren hoeden staan voor verschillende perspectieven. Als je een andere kleur
hoed opzet, kijk je vanuit een ander perspectief naar de vraag, dat is de
metafoor. Wit staat voor feiten, rood voor emoties, geel voor positieven kanten
enz. Ik vind het een mooie manier om systematisch naar een oplossing of een
werkwijze te zoeken. We zijn vaak geneigd direct naar een oplossing te gaan ‘to
jump to conclusions’ zeggen de Engelsen. Maar als je de tijd neemt om de vraag
van alle kanten te bekijken, kom je vaak op veel betere ideeën. Dit is geen
PBL, omdat het niet de bedoeling is dat je van alles gaat bestuderen, je hoeft
geen theorieën te ontdekken of onderzoeken. Je gebruikt je eigen hersencapaciteit
en creativiteit door afstand te nemen.
De cursisten willen graag dat er iets gaat veranderen op de
instellingen waar zij werken. Ze praten druk en enthousisat. Als klap op de
vuurpijl verzamelen we de oplossingen op Padlet, een online middel. In
Padlet maak je een muur en iedereen die de link heeft, kan op die muur
schrijven. Omdat we even internet hebben, maak ik in de pauze een
‘Implementatiemuur’. Een student die al terug is van de lunch vraag ik het te
proberen. Het lukt! Traag, maar het berichtje verschijnt op de muur , die via
de beamer ook echt op de muur te zien is. Dat vinden ze spectaculair: je typt
iets op je mobiel of je laptop en het verschijnt bijna gelijktijdig op het
scherm! Via deze link kom je op de muur en zie je hun probeersels. http://nl.padlet.com/born_c/Implementation
Op één dag met drie nieuwe (leer)-activiteiten en –middelen kennisgemaakt.
Ik hoop dat deze kennismaking wordt omgezet in nieuwe kennis waarmee de
cursisten uit de voeten kunnen. Als dat lukt, lukt het ook deze middelen en werkwijzen
tezijnertijd te implementeren.
Op de muur gekeken. Mooi om hun ervaringen te lezen in Nederland.
BeantwoordenVerwijderen