vrijdag 24 juli 2015

Power Breakdown

Het begon om een uur of 10. Power breakdown. Elektriciteit is uitgevallen. Dat is al de derde keer deze week. De cursisten zijn eraan gewend, maar vandaag komt het erg slecht uit. Ze moeten de laatste hand leggen aan de modules. Als de laptops het maar halen zonder stroom. En nu is er ook geen internet! Groep 7 en 3 zijn relaxed. Zij waren gisteren al bijna klaar, het komt wel goed met hen. Om half 12, een uur voor de deadline, leveren ze hun module per flash in. Flash is de usb-stick, die hier heel belangrijk is, je moet alles ook op flash bewaren. Dat zijn wij alweer bijna vergeten. Maar de cloud is hier regelmatig onbereikbaar. Dat heb ik deze training gemerkt. En als hij (of zij??) wel bereikbaar is, gaat het vaak zo traag dat je geen grote documenten kunt openen of downloaden. Het leven gaat hier gewoon weer wat langzamer.

De stroomstoring duurt voort, groep 2 zit ineens zonder laptop, die is leeg. Niemand wil er een aan hen lenen, ze hebben hem allemaal zelf nodig. Gelukkig komt hun verdwenen teamlid net op tijd opdagen en kunnen ze op zijn laptop verder. Om de paar minuten kijkt er iemand of het modem alweer knippert, of de lichtjes op de verzamelcontactdozen alweer branden, maar nee, het blijft donker. Om 1 uur heb ik van op 3 na alle groepen de modules binnen. Ik heb deze groepen gerustgesteld: power breakdown is overmacht, ze hebben wat extra tijd. Ze moeten nu eerst maar gaan eten.

In de middag -nog steeds geen stroom- bereiden de andere groepen hun eindpresentatie voor. Zonder powerpoint, want misschien is er morgen weer geen stroom. Om 3 uur, als alle anderen al weg zijn, levert groep 2 de module in. Als zij het lokaal verlaten floepen de contactdozen aan, stroom! Maar nu ga ik naar Ghion Hotel om de modules na te kijken.
Final Module Group 6

 De afspraak was dat ik via internet met collega Michael zou overleggen. Hij is op vakantie, maar zoekt een plek op waar hij deze avond internet heeft. Vorig jaar ging dat heel goed, via Skype hebben Michael, Maraliza en ik toen overlegd. Dat zit er vandaag niet in. In Ghion hotel is er wel stroom, maar geen internet. Ik sms met Michael, hij staat in de file voor Hannover, maar heeft later op de avond wel internet. Ik heb die middag alle modules al in Dropbox gezet, maar er wordt niets geĆ¼pload naar de cloud als er geen internet is. Michael kan dus niets zien. Hij wenst mij plezier en sterkte, ik hem ook in die file en ga verder met nakijken.

Het is 2 uur ’s nachts als ik het laatste assessmentformulier heb ingevuld. Wat een prestaties hebben de cursisten geleverd. Wat een cadeau om dit te mogen lezen en te ervaren dat er veel gebeurd is in deze vier weken. Er is veel informatie tot eigen kennis geconstrueerd, dat zie ik terug in de modules. Elke groep geeft er zijn eigen draai aan. Sommige verrassen, zoals groep 8 en groep 2. Andere komen iets minder goed uit de verf dan verwacht. Maar ze hebben zoveel geleerd!

Ik ben trots op deze jonge docenten die 4 weken van hun kostbare tijd aan deze training hebben gewijd. Die 4 weken lang hun jonge kinderen niet hebben gezien, omdat ze veel te ver weg wonen en geen geld hebben voor tussendoor een weekend naar huis. Die op een klein kamertje in een guesthouse hebben gelogeerd omdat de per diem wel erg krap is. Die maar heel veel van de gratis lunch aten in het restaurant, omdat ze niet genoeg geld hadden om ook een diner te betalen. Die er 4 weken waren en gretig hebben geleerd.


2 opmerkingen: