donderdag 18 juli 2013

Constructive alignment

Tijdens de voorbereidingen voor het training the trainer programma komt het begrip 'constructive alignment' regelmatig voorbij. In onderwijskringen is dit een bekende term. Google vertalen, mijn handige online woordenboek, vertaalt het als 'constructieve afstemming'. Dat klinkt een beetje raar -misschien dat we daarom in Nederland ook de Engelse term gebruiken- maar eigenlijk is het dat wel. John Biggs heeft deze term geïntroduceerd. Hij bedoelt ermee dat je als docent eerst benoemt wat de studenten geleerd moeten hebben aan het eind van de cursus, de 'intended learning outcomes'. Dat je op basis van die resultaten bedenkt welke leeractiviteiten de studenten moeten gaan uitvoeren, de 'teaching and learning activities' én dat je op die beide zaken ook weer je toetsing afstemt en een betekenisvolle toetstaak bedenkt, de 'assessment tasks'. 

Een voorbeeld. Mijn collega's en ik willen dat de cursisten in Ethiopië aan het eind van de vijfweekse training met een groep een training of cursus kunnen ontwikkelen, uitvoeren, toetsen en evalueren. Dat is wat ze geleerd moeten hebben, de 'intended learning outcomes'. Wij geven hun tijdens die vijf weken handvatten in de vorm van opdrachten, colleges, workshops en geven tussentijds regelmatig feedback, de 'teaching and learning activities. Aan het eind presenteren de cursisten met hun groep een uitgewerkte training, de 'assessment task'. De cursisten geven elkaar feedback, de docent geeft een eindoordeel. De certificaten kunnen uitgereikt. Mission completed!

Het is heel logisch als je het zo leest. Zó hoort onderwijs te zijn. Goede docenten doen dit als vanzelf. Zij weten dat onderwijs dán klopt. 
Toch gebeurt er in het hoger onderwijs in Nederland vaak iets heel anders. Wij verwachten van de studenten dat ze zich voorbereiden op een beroep, maar toetsen dit met een tentamen met meerkeuzevragen! Betekenisvol? 

Ook in mijn werkomgeving kom ik dit jammer genoeg regelmatig tegen. Nu ik er weer zo bewust mee bezig ben, motiveert het mij extra om er na de vakantie mijn tanden maar eens in te zetten. Ik weet zeker dat het anders kan. Eerst ga ik zelf aan de slag met de cursus in Ethiopië. Onze 46 cursisten presenteren op  mijn laatste vrijdag een uitgewerkte module en moeten uiterlijk zaterdag van mij de feedback en beoordeling ontvangen hebben! Daar valt een hoop te leren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten