De module A program
for Law of Criminal procedure wordt ontwikkeld door een groep van zes
cursisten. Ze zijn óf universitair docent aan een Law School óf trainer in een
Justice Professionals Training Center. Zij hebben een complex probleem geformuleerd:
het dichten van de kloof tussen de theorie en praktijk van het strafrecht door
middel van het werken met probleemgestuurd leren in grote klassen (zo’n 50 of
meer). Ze vertelden dat dat het officiële aantal is. Meestal zijn het er rond
de zeventig en soms wel honderd. In een lokaal voor vijftig!
Met die grote klassen hebben ze het moeilijk. Het zijn de
problemen die wij in Nederland ook kennen. Studenten doen niet veel, blijven
weg als lessen niet verplicht zijn, komen te laat en leveren ook hun opdrachten
te laat in. Daarom wil deze groep hun onderwijs probleemgestuurd maken. Dat
vraagt meer inzet van de studenten. Inzet en betrokkenheid beïnvloeden de motivatie van studenten in positieve zin. Als ze meer gemotiveerd zijn, leren ze beter
en meer. Een mooi en ambitieus plan dus. Ze werken intensief aan deze nieuwe manier van
werken. Moeilijk, want ze zijn gewend aan hoorcolleges. Maar ze willen echt
veranderen.
Vandaag tijdens het groepswerk vroeg Mehretab iets over hun
module. Toen we dat besproken hadden, zei hij dat hij het nog eens wilde hebben
over te laat komen. Hij was degene die vorige week een beetje moeilijk deed, toen ik namens de projectleider aankondigde dat je als absent zou worden
aangemerkt als je meer dan tien minuten te laat was. Dat is een probleem, want
er staat in de regels dat je maximaal 10% van de training mag missen. Dan zit
je al snel in de gevarenzone. Kennelijk had ik de discussie te rigoureus
afgekapt. Prima, ik had wel even tijd en een beetje reuring kan nooit kwaad.
Maar het werd geen discussie. Hij zat juist erg in zijn maag
met die laatkomers. Hij was het helemaal eens met mijn argumenten: respect
tonen voor docent en medestudenten, je verantwoordelijk voelen voor het leren,
afspraken nakomen. Alleen zijn studenten trokken zich er niets van aan. Bovendien
was hij bang dat ze helemaal niet meer terug zouden komen als hij ze de deur
wees.
Een oplossing heb ik daar ook niet voor. Ik heb wel de
overtuiging dat afstand en regelgeving dit gedrag uitlokken. Als student heb je
het gevoel dat het niet over jou gaat. Ik begrijp die studenten wel, ook al
maak ik me er soms kwaad over. We hadden het over activeren en studentgericht en
over betrekken. Ik wees hem op een aantal artikelen in de reader die goede
voorbeelden geven van activerend leren en veranderen van je onderwijsconcept.
Toen werd ik geroepen door een andere groep.
Het bleef door mijn hoofd spelen. Ik kan het me zo
voorstellen dat je hiermee worstelt. Het lijkt zo’n marginaal probleem, maar
het staat ergens voor. Tijdens het voorbereiden voor morgen bedacht ik wat ik
zou doen in dit geval. Dus ik heb een mail gestuurd en het daarin geschreven.
Ik zou aan de studenten vragen waarom ze te laat komen.
Als er teveel zijn om het persoonlijk aan ze te vragen, zou ik ze een
een-minuut-paper laten schrijven. In één minuut per student kon ik dan lezen
waar het aan schortte. Ik zou dan samen met hen bekijken of ik ze kon helpen om
hun gedrag te veranderen.
Als ze ‘zomaar’ te laat kwamen, zou ik ze erop aanspreken.
Niet allemaal tegelijk, maar alleen, of in kleine groepjes, na de les. Aandacht
zou ik ze geven en tijd, ook al is die schaars. Ik zou ze laten merken dat ik ze zag, als mens.
En ik zou ze aan het werk zetten met echte problemen, waar
ze flink over moesten nadenken en die ze niet konden oplossen zonder grondig
onderzoek te doen en veel te studeren. Ik zou ze vertellen dat ik ervan overtuigd was dat zij dit probleem konden tackelen, anders had ik het hun niet gegeven.
En ik zou ze vertellen dat ik het de
moeite waard vond om ze te helpen bij het leren en dat leren zo leuk is dat je
vanzelf op tijd komt.
Motivatie bij studenten en leerlingen. Ook bij ons in het p.o.is dit een regelmatig onderwerp van gesprek. In onze taalwerkgroep zijn we daar heel gericht mee bezig. De leerlingen eigenaar maken van de lesstof is waar we in deze werkgroep samen met SLO mee bezig zijn. Dit doen we door middel van gesprekken en opdrachten, die hen actief aan het denken zetten en waar ze in groepen aan werken. Samenwerken in verschillende groepsvormen vinden onze lln. heel belangrijk kwam uit de interviews die we hebben afgenomen. Wederom herkenning, ondanks de zeer verschillende omstandigheden en doelgroepen.
BeantwoordenVerwijderenUitgedaagd worden, betrokkenheid, verantwoordelijkheid voelen... kennelijk universele leervoorwaarden. Doelgroep- en cultuuroverstijgend. Ik leer weer veel vandaag.
BeantwoordenVerwijderenJa, ik leer niet alleen, iedereen leert mee, als hij of zij dat wil!
BeantwoordenVerwijderen