maandag 22 juli 2013

Verrassing

Op alles voorbereid, dacht ik. Literatuur gelezen, powerpoint gemaakt, opdracht uitgewerkt voor de workshop. Alle materiaal op bureaublad, Dropbox én stick. Snoeren, verloopstukjes, opladers bij me. En toen waren de ‘Arrangements’ verdwenen uit Systeemvoorkeuren! Dus was er wel verbinding met de beamer, maar zag je de presentatie niet op het scherm. Ik had al snel op een forum een vergelijkbaar probleem gevonden, maar de voorgestelde oplossing hielp niet. Arrangements bleef weg en het beeldscherm bleef staan op Universe (Apple-achtergrond). De ijlings opgeroepen IT-specialist kon ook niet helpen.

Daar ging mijn goede start! De cursisten waren er praktisch allemaal. Het was over negenen. Ik zei tegen ato Adissu, dat we maar moesten starten. Als baas van het scholingsprogramma van het ministerie zou hij mij introduceren. Hij hield zijn praatje, ondertussen stelde een cursist zijn notebook ter beschikking en kon ik via mijn USB-stick (dat dan weer wel!) de presentatie starten.

Het begin verliep wat stroef, ik was toch gestrest en moest ook wennen aan de laptop. Vijfenveertig donkere gezichten keken mij afwachtend aan: eerst maar eens wat laten zien! Maar toen ze na een tijdje de opdracht kregen te buzzen over hoe hun project zou bijdragen aan capacity building werd er druk gediscussieerd! In ieder geval waren ze actief!

Na de pauze –ook toen lukte het niet om de beeldschermen te koppelen- spatte, na weer een aarzelend begin, de energie eraf. Opdracht in ronde 1: koppel met je groep het didactische-analysemodel van Van Gelder aan één van de vier velden in het vierveldenmodel van collega Michael. Ronde 2: bediscussieer de twee uitkomsten en combineer het beste van beide tot een poster, lees flip-over. Uiteindelijk waren er vier posters, één voor elk veld. Die werden opgehangen en de cursisten konden nu als bezoekers langs de posters gaan, Zij kregen daar uitleg door twee groepsleden. Ik zag het gebeuren: kritische vragen en pittige discussies. Zo intensief zelfs dat de presentoren vergaten te ruilen. Ik moest ze aansporen om hun taak over te dragen aan twee anderen en zelf rond te gaan. Jammer dat die discussies in klein verband in het Amhaars gaan. Ik zou het graag kunnen volgen. Als ik bij een groep kom staan, schakelen ze heel beleefd over op Engels, maar dan is direct de pit uit de discussie. We hadden geen tijd meer voor uitgebreide feedback op de proposals, wel hebben we een stap gezet naar diep leren!

En nu verder op zoek naar de Arrangements of een andere tip over beeldschermen die verbonden moeten worden, want twee weken presenteren met een geleende Windows laptop gaat ver!



4 opmerkingen:

  1. Beamer aan en uitzetten, zodat computer deze kan 'lezen'? 'Mirroring' aanzetten bij beeldschermen in systeemvoorkeuren?
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle tips, van internet, collega Michael én André zorgden ervoor dat ik de ppt op het beeldscherm kreeg. Inderdaad was er nu een tab Arrangements en kon ik de beamer en de laptop koppelen. Het is een heel lage resolutie, dat is een deel van het probleem. Dit
      was net gelukt toen de IT-deskundige kwam. Ik had niet het juiste beeld op de laptop, maar gelukkig wel via de beamer! Later ging het weer fout, toen heb ik de stekker eruit getrokken en toen was het in orde. Goed om te weten!

      Verwijderen
  2. Weer een poging...test...test

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij is het gelukt!

    Wat een pech je presentatie. Je ergste droom en de stoom uit je oren.

    Tips heb ik niet, snapte dit al niet.

    BeantwoordenVerwijderen