In de koffiepauze komen er weer een paar
cursisten met hun USB-stick. Ze vragen of ik de Ppt-presentatie op hun stick wil
zetten. Dropbox en iCloud zijn een brug te ver hier. Als het klaar is, loop ik
naar de kantine. Bij de koffie krijg ik twee dikke witte boterhammen met
pindakaas. Lekker! Ik sluit aan bij twee cursisten uit het oosten van Ethiopië.
Ze werken bij een juridisch trainings- en onderzoekscentrum en vertellen in
moeizaam Engels en met een enorm accent iets over hun werk. Hun passieve kennis
van het Engels is goed, maar ze zijn niet gewend om Engels te spréken. Dat is
in hun werk niet nodig. Net als bij mij. Ik moet ook regelmatig naar woorden
zoeken. Bij sommige cursisten is dat wel anders. Die spreken vloeiend Engels.
Een aantal van hen heeft in het buitenland gestudeerd of stage gelopen.
Voor het tweede deel van de ochtend heb ik een
workshop voorbereid. De cursisten gaan in hun projectgroep een van de ‘learning
outcomes’ reviseren m.b.v. een van de taxonomieën die we voor de pauze
besproken hebben. Daarna kiezen ze er een passende assessmentvorm bij én
schrijven ze de opdracht daarvoor.
Vragen, discussies, readers, powerpoints,
aantekeningen, de flip-over die net ontstaan is tijdens deel 1, alles wordt
ingezet om een goed product te leveren. Ik gun het mijn collega’s van de
hogeschool hier eens een kijkje te kunnen nemen. Wat een inzet en
betrokkenheid. Er wordt geleerd!
Maar nu komt het: het peer assessment. Bij
navraag blijkt dat eigenlijk niemand weet wat dat is! Ik leg het uit en na
enige aarzeling vormen ze nieuwe groepen en gaan aan de slag. Ze luisteren goed.
Daarna kritische vragen over het didactische concept, niet over de inhoud, het
probleem. Dat is nu genoeg bediscussieerd, heb ik net gezegd. Dat vinden ze
jammer, zie ik, maar er moet wel een module opgeleverd worden, denk ik streng.
Didactiek vinden ze een stuk moeilijker, dus er zijn niet zoveel kritische
vragen. Dan de feedback: één top en één tip. Dat is meer dan genoeg. Ik loop
langs een groep als er een hard gelach opklinkt. Ik vraag wat er is. Een van de
leden vertelt dat er een ‘meningsverschil’ is over de feedback. Een voor een
feedback geven of als groep. Daar werd een grap over gemaakt. Een goed teken,
ze voelen zich in dit verband kennelijk vrij en veilig genoeg.
Peer assessment |
Aan het eind van de ochtend bespreken we hun
ervaringen. “Leuk!”, zeggen ze, “Motiverend!” en “Leerzaam!” Dat was het ook voor mij. Omdat er veel
universitaire docenten en trainers zijn, ging ik ervan uit dat zij wel wisten
wat een peer assessment was. Niet zo goed de beginsituatie in kaart gebracht! Maar
een complicerende factor is wel dat ze in de plenaire sessies nog niet het
achterste van hun tong laten zien. Ik merk aan de vragen tijdens het groepswerk
dat ze al die nieuwe informatie nog aan het verwerken zijn. Ook vandaag hebben
verschillende groepen iets aan hun module veranderd, omdat ze nu pas echt
begrijpen wat de consequenties van hun keuzes zijn. Dat sterkt mij in de
gedachte dat ik ze voortdurend moet blijven bevragen, opdat ze zich bewust
worden van de kennis die ze opbouwen.
Bihian staat me buiten op te wachten. Tijdens
de rit naar het hotel leer ik drie woorden: Salam
(Hallo, betekent Vrede én is de naam
van zijn dochter!), AmesegInalehu
(spreek uit: ammeseggenalu = Dank je) en nege
(spreek uit: nègè = morgen).
Salam, o, wat een ingewikkelde taal lijkt het. Gelukkig is er nog zo iets als Engels.
BeantwoordenVerwijderenDe foto laat een actieve groep zien, goed in gesprek met elkaar.
Ik moest wel even spitten wat een peer assessment ook al weer was....
Waar blijft de foto van jou en van Bihian?
Morgen gaan wij op z'n Engels, eindelijk op vakantie.
Mooi college! Maar heb je enig idee waaróm ze niet het achterste van hun tong laten zien in de plenaire sessies? En zou er een relatie zijn met het gebrek aan ervaring met peer assessment?
BeantwoordenVerwijderenHet is hier niet zo gewoon om open en bloot toe te geven dat je iets niet weet. Openlijk vragen stellen wordt door docenten ook als onbeleefd beschouwd. Dat wij daar anders over denken moeten ze tijdens deze training steeds opnieuw ervaren. Zo komen ze steeds een beetje losser, hoop ik!
BeantwoordenVerwijderen