Mijn deel van het Train the Trainer program is vooral de
toepassing van de theorie. De cursisten moeten een module ontwikkelen. Een
module die ze echt zouden kunnen geven aan studenten van hun Law School of aan
de trainees in hun Professional Training Centre. In de eerste twee weken hebben
ze samen met Michael veel theorie doorgewerkt en geprobeerd zich eigen te maken. Over probleemgestuurd onderwijs
oftewel Problembased learning, PBL voor ingewijden. Over leertheorieën en
paradigma’s, over culturele verschillen en groepsdynamica. Heel veel nieuwe
begrippen en concepten.
Tijdens de eerste weken hebben ze ook een professioneel
probleem geïdentificeerd dat het onderwerp van de module gaat worden. Er zijn
negen groepen geformeerd, rondom pittige problemen. Het gaat van corruptie tot
buitenlandse investeringen, van verkrachting binnen het huwelijk tot illegaal
verkregen bewijs. Het is de bedoeling dat het onderwijs studentgericht is, bij
voorkeur volgens de principes van dat probleemgestuurde leren, waarbij
studenten samen in kleine tutorgroepen aan de slag gaan met echte problemen en
aan de hand daarvan leren. De docent ondersteunt hen, hij stelt vragen, geeft
geen antwoorden.
Aan het eind van week 2 zijn de midterm presentations gehouden. Daarin hebben ze hun probleem
beschreven, de onderwijskundige uitgangspunten van hun module en een globale
inhoud. De meeste groepen hebben de kern van alle theorie wel begrepen. Ze
kunnen het ook wel opschrijven. Toch komen er regelmatig oude concepten en
manieren boven drijven. We zien het aan het taalgebruik. Als een groep
opschrijft dat zij ‘studenten in staat
stellen uit te vinden dat er een verschil is tussen …’ dan bepalen de
docenten wat er gebeurt en hoe dit gebeurt. Als ze schrijven dat ‘studenten hebben uitgevonden wat het
verschil is tussen…’ dan bepalen de
studenten het.
Het is te simpel om dit af te doen als een semantische
discussie. Hier gaat het om de kern van semantiek, het betekenis geven aan
woorden. En die betekenis is gekleurd door jouw aannames, normen en waarden.
Die bepalen de keuze van woorden en laten daardoor zien hoe jij in een situatie
staat. Precies het gebruik van ‘in staat
stellen uit te vinden’ laat zien dat het concept van studentgericht leren
bij de eerste omschrijving nog niet helemaal is ingedaald. Hier is de docent
aan het woord, die ervoor zal zorgen dat de studenten het gaan uitvinden.
Het is ook moeilijk. Deze cursisten zijn - net als de
meesten van ons - opgegroeid met hoorcolleges. Tot nu toe geven ze hun onderwijs
ook in de vorm van hoorcolleges. Natuurlijk kunnen we niet van hen verwachten
dat ze dat in twee weken veranderen. Loslaten en veranderen zijn niet de
eigenschappen waar wij mensen goed in zijn. Niets veranderlijker dan een mens,
behalve als het om loslaten en veranderen gaat.
Wij proberen in onze training te laten zien waar het om
gaat. In de eerste weken heeft Michael voorgeleefd hoe je theorie kunt
verwerven zonder dat je een hoorcollege krijgt. In deze twee weken ervaren we
met z’n allen, cursisten, co-trainer en ik, hoe je dat vormgeeft in je eigen
onderwijs. Wat dat van je vraagt als lerende mens. We discussiëren, geven
elkaar feedback, heel veel feedback, we proberen, maken fouten, we lachen erom,
worden soms een beetje boos en gefrustreerd.
Leren is niet altijd leuk, leren
doet soms pijn. Omdat je moet loslaten waarvan je zeker was. Omdat onzekerheid
schuurt en prikkelt. Maar er zijn ook mooie momenten. Momenten van inzicht, van
relativering, van samenzijn. Leren is niet altijd leuk, maar als je het lukt de
nieuwe inzichten écht van jou te maken, dan weet je weer: Leren is héél leuk!!
Mooi omschreven, de "worsteling"die leren soms kan zijn en wat het je brengt als daardoor heen komt. Herkenbaar.
BeantwoordenVerwijderenMooi verhaal. Net op terras een serieus gesprek tussen twee studenten be(afge)luisterd: "sommige docenten doen aan een soort eitjes verstoppen die jij dan mag gaan opzoeken. Ik vind dat zo omslachtig. Vast goed bedoeld, maar doe mij maar een docent die meteen zegt hoe het zit."
BeantwoordenVerwijderenIk zou zeggen: stuur Born erop af!
VerwijderenBen nu helemaal bij. En helemaal blij want het is leuk en boeiend om te lezen hoe t je vergaat, met t leren leren, maar ook in je vrije tijd. lvgrhanneke
BeantwoordenVerwijderenZo blijkt maar weer eens dat gezegdes of uitdrukkingen als 'niets veranderlijker dan een mens' gewoon niet kloppen. Maar het leuke ervan is, dat ze je aan het denken zetten... :)
BeantwoordenVerwijderen